sproetenliefde

Sproetenliefde 

 

1. Zakelijke gegevens: 

A. Sproetenliefde 

B. Maren stoffels 

C. Leopold 2007

 

2. Samenvatting:

Amber is een meisje met een rode bos haar, een heleboel sproeten en hopeloos verliefd op haar meester Nederlands: Thijs Bilder. Ze durft het tegen niemand te vertellen, totdat ze het op een wc-muur op school schrijft. Maar tot haar grote verbazing antwoord er iemand op de wc-muur. Uiteindelijk durft ze alles alleen op de wc-muur te schrijven. Maar het is nog steeds onbekend wie die anoniemeling is.Uiteindelijk krijgt Amber met veel proberen en ook bij hem thuis komen, Robin aan het praten. Hij zal zijn spreekbeurt houden. Ook komt Amber er achter wie de geheime schrijver van de wc-muur is. Als ze een keer naar de wc gaat staat er in sierlijke letters:Sproetenliefde! Ze snapt er niks van totdat ze de wc-deur opendoet en daar Robin ziet staan, hij was de anonieme schrijver! En dan weet je wel wat Sproetenliefde betekent...

Maar dan heeft ze een weddenschap gesloten met Thijs. Zij hoeft (met haar dyslexie) maar één makkelijk boek lezen het hele jaar, als ze Robin aan het praten krijgt! Maar Robin is een type apart, hij heeft ook rood haar en sproeten. Hij zwijgt al maanden, thuis en op school, en niemand weet wat er aan de hand is. In het begin probeerden leraren hem wel te laten praten door strafwerk op te geven als hij niet meewerkte, maar zij hebben het allang opgegeven. Ze zal dus heel veel geduld moeten hebben, wil ze hem zijn spreekbeurt laten doen.

Als ze met school op wandelvakantie gaan in Engeland gebeurt er iets heel verbazingwekkends.. 
Op een avond gaan ze allemaal naar een café. Ze dansen en drinken wat, totdat het tijd wordt om terug te gaan. Thijs zegt tegen de groep dat hij nog even alleen met Amber wil zijn, en dat de rest maar moet gaan. Hij bestelt nog een drankje voor haar. Ze ziet aan zijn ogen dat hij dronken is. Haar mond en die van hem zijn maar een maar centimeter van elkaar af. En dan..Zij zoent hem en hij zoent terug! Maar even later staat hij op en zegt: “Waar ben je mee bezig Amber? Dit kan me mijn baan kosten!” “Maar.. ik dacht dat..” “Amber, we vergeten dit, we hebben het er niet meer over.”

 

3. Over de schrijver. 

Tijdens de schoolbezoeken die ze doet via stichting SSS merkt ze dat de lezers haar boeken vooral leuk vinden omdat ze er zoveel in herkennen. De thema’s in haar boeken zijn o.a. anorexia, gepest worden, homoseksualiteit, verliefdheid, jezelf durven zijn en vriendschap.

Maren Stoffels (13 januari 1988, Amsterdam) groeide op in haar geboortestad bij haar ouders en oudere broer Wadse. Zodra Maren kon schrijven deed ze het.

Op haar negende maakte ze haar eerste boek, over een eskimootje dat zijn vader zoekt. Via auteur Hans Kuyper zocht ze contact met uitgeverij Leopold. Die publiceerde in 2005 haar eerste boek Dreadlocks & Lippenstift. Na haar debuut zijn er veel boeken verschenen bij dezelfde uitgeverij. Meer dan ooit wil Maren schrijven, schrijven en nog eens schrijven!

 

4. Mijn leeservaring

Ik vond het een leuk boek. Ik heb het boek al meerdere keren gelezen en elke keer kan ik me weer inleven in het verhaal. Je voelt goed aan hoe de hoofdpersonen zich voelen. Dit verhaal kan echt gebeurt zijn en dat spreekt me aan. Ik zou hier ook graag een film van willen zien maar helaas is die er niet. 

 

5. Verwerkingsopdracht. 

ik heb gekozen voor de opdracht: beschrijf hoe de schrijver de spanning in het verhaal brengt. 

De schrijfster gebruikt de "geheime" wc deur. Amber die iets steelt van Ezra wat eigenlijk helemaal niet zo is. Amber die verliefd is op de leraar en allerlei plannen bedenkt om bij hem te zijn. Robin die niet praat en Amber die gaat proberen om hem wel te laten praten. 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb