Achtste-groepers huilen niet

 

1. Zakelijke informatie: 

- Titel van het boek: Achtste-groepers huilen niet

- Naam van auteur: Jacques Vriens

- Naam van de uitgever en het jaar van verschijnen: Van Holkema & Warendorf in 1990

 

2. Samenvatting

In de groep van juf Ina (groep 8) hebben de kinderen dikwijls ruzie over het trapveldje, de jongens vinden dat de meiden niet kunnen voetballen en de meiden proberen met veel geweld de bewijzen dat ze het wel kunnen. Juf Ina heeft samen met de meester van groep 7 een oplossing gevonden, er wordt een voetbaltoernooi georganiseerd voor alle scholen en de kinderen moeten er samen voor trainen. Het toernooi wordt gehouden ter ere van het jubileum van de school. De oplossing lijkt goed te zijn, maar de twee grootste rivalen zijn niet tevreden en gaan na schooltijd met z’n tweeën de strijd uitvechten. Akkie en Joep zijn eigenlijk even sterk, maar de juf grijpt in voordat de strijd beslist is. Later heeft Akkie het erg benauwd en haar vriendin, Elise, is erg bezorgd, omdat ze hier al eerder last van heeft gehad. Eenmaal thuisgekomen is ook Akkie’s moeder snel op de hoogte en neemt Akkie mee naar de dokter. Daar wordt bloed geprikt. Na schooltijd staan Akkie’s ouders haar enigszins ongeduldig op te wachten. Ze moet naar het ziekenhuis en krijgt daar een hele vervelende prik, een beenmergpunctie en uit die punctie blijkt dat ze leukemie heeft. Ze wordt meteen opgenomen in het ziekenhuis. De klas van juf Ina is helemaal in rep en roer. Ze zijn allemaal heel erg geschrokken en vragen zich af wat er gaat gebeuren met Akkie. Vooral Joep is bang dat het zijn schuld is. De klas gaat samen met Akkie een lange weg van chemokuren en behandelingen in. De ouders van Akkie blijven in het ziekenhuis en de klas denkt veel aan haar. Ze maken tekeningen voor haar en sturen kaarten. Na de eerste chemokuur mag Akkie naar huis en zelfs naar school! Akkie vindt het vreselijk dat ze niet mee kan doen met het voetbaltoernooi en is ook bang dat ze niet meekan op schoolkamp en niet mee kan doen aan de musical. Wel blijft ze ondertussen haar leventje leiden, want ze wordt verliefd en krijgt een vriendje(Laurens). Samen met vriendinnen probeert ze zelfs de juf te koppelen aan de meester van groep 7. Akkie moet weer terug naar het ziekenhuis voor verdere behandeling en haar ouders besluiten dat ze niet mee kan op schoolkamp, echter als Akkie en haar vriendinnen en zelfs de juf met allerlei oplossingen komen aandragen besluiten ze dat Akkie toch wel meekan, maar alleen als ook haar moeder meegaat als kookmoeder. Na het schoolkamp gaat het niet meer zo goed met Akkie en moet ze weer terug naar het ziekenhuis. In het ziekenhuis verzint ze nog wel het hele script van de musical. Later in het ziekenhuis wordt ontdekt dat Akkie inmiddels ook uitzaaiingen in de hersenen heeft. Elise ziet dat Akkie’s vader het er erg moeilijk mee heeft en durft niet te vragen wat dat zijn. De klas heeft ook wel door dat het heel erg slecht met Akkie gaat. De juf gaat nog een keer samen met Elise naar het ziekenhuis toe. Ze mogen niet meer bij Akkie op de kamer, maar zien haar wel door het raam . Ze schrikken allebei van haar. Akkie kan Elise en de juf wel zien en lacht naar ze. Dit is de laatste keer dat ze Akkie hebben zien lachen want twee dagen erna sterft ze. Tijdens de musical zingen de kinderen een prachtig lied dat gaat over afscheid maar ook wel een beetje voor Akkie was bedoeld. 

http://www.scholieren.com/boekverslag/57465

 

De hoofdpersoon is: Akkie, ze is stoer, nergens bang voor, een beetje jongensachtig.

De bijfiguren zijn: Elise, de vriendin van Akkie een stil en rustig meisje totaal anders als Akkie. Laurens, hij is verliefd op Akkie. Brammetje, een klein jongetje die er van alles uitvloept. Joep, de vijhand van Akkie. De juf, ze is een hele lieve stevige vrouw. De vader en moeder van Akkie, zijn altijd heel erg bezorgt.

Wat er gebeurt staat in de samenvatting.

Het verhaal speelt zich af op school in de tijd dat de kinderen in groep 8 zitten.

Er zitten terug blikken in het verhaal, terugwijzigingen en ook voorwijzigingen. 

De volgorde is wel chronisch.

Het is een zielig verhaal wat ook echt gebeurt is met de schrijver van het verhaal.

De hoofdpersoon maakt de ontwikkeling mee dat zij ziek wordt. 

De schrijver brengt spanning in het verhaal door je echt mee te laten leven.

Je komt vooral de ikvertel situatie tegen. 

Er zit een minder leuk einde aan het boek omdat de hoofdpersoon dood gaat. 

 

3. Auteur

Jacques Vriens is vroeger zelf ook schoolmeester geweest. Nu is hij dat niet meer, hij schrijft nu alleen nog over schoolboeken. Hij is een populaire schrijver, hij heeft al veel boeken geschreven. 


 

Geboren:   26 maart 1946 te ´s-Hertogenbosch
Opleiding:   Kweekschool (nu Pabo).
Werk:   Werkte tot 1993 als onderwijzer en later als directeur op verschillende basisscholen. Nu is hij schrijver van beroep.
Thuis:   Woont met zijn vrouw Thérèse in Limburg. Hij heeft twee volwassen zoons en is inmiddels een trotse opa.
Eerste boek:   Die rotschool met die fijne klas (1976)
Bijzonderheden:   Hij wilde vroeger graag toneelspeler worden. Samen met een van zijn zoons treedt hij regelmatig op als sprookjesverteller en poppenkastspeler.
Ooit gezegd:   ´Ik zat op een vreselijke, streng katholieke, Brabantse school. Je werd er nog geslagen en iets creatiefs viel er niet te beleven. Gelukkig was er één onderwijzer die mooi kon voorlezen en vertellen. Bij hem voelde ik me op mijn gemak.´
4. Leeservaringen

Ik vond het een leuk boek. Je leest er snel doorheen omdat je echt met het verhaal mee kunt leven. Het verhaal raakt me omdat het ook echt gebeurd is en het gebeurt wel vaker dat een kind overlijd aan leukemie. De eerste keer dat ik dit boek las zat ik in de eerste en toen kwam je dan net van de basisschool af. Je wist dan ook echt wat je zelf allemaal gedaan had in groep 8 zoals kamp, cito, eindmusical ik had dat zelf niet willen missen. Het is ook mooi om te zien dat de kinderen uit akkie's klas zo met haar meeleven en tekeningen voor haar maken. Het stukje dat me echt heeft geraakt is dat akkie te horen krijgt dat ze niet meer te genezen is. Ik heb ook de film gezien en die is nog heftiger daar kun je je nog meer in meeleven. In het boek verteld Jacques Vriens ook toen hij voor de klas stond er ook een meisje in zijn klas zat die leukemie had en dat hij voor haar en voor andere mensen dit boek had geschreven ook een mooi stukje. Ik kan dit boek wel blijven lezen elke keer is het verhaal weer mooi.                

5. verwerkingsopdracht
Ik heb gekozen voor de opdracht: vertel iets over de personage's en hun eigenschappen. Als eerst iets over Akkie. Akkie is een vrolijk, sterk, stoer en slim meisje. Ze kan goed voetballen en durft alles. Dan iets over Elise. Elise is precies het tegen overgestelde van Akkie, wel slim, en vrolijk Elise is wat banger en minder stoer. Ook Elise kan goed voetballen. Brammetje is een klein ondeugend jongetje dat vaak de fiets van zijn moeder steelt. Hij vloept alles er zo uit zonder er over na te denken. Dan Joep, Joep is een stoere jongen met een klein hart hij denkt vooral aan zich zelf maar als het echt slecht gaat met Akkie dan zit het Joep ook niet lekker meer. Joep kan ook goed voetballen. Dan frenqulin de beste vriend van Joep is een echte meeloper. Ook een stoere jongen maar doet niks zonder Joep. Juf Ina is een leuke, vrolijke maar ook rare juf. Ze houd van les geven en van boeken lezen en reizen. En als laatst de ouders van Akkie. Ze zijn vaak erg bezorgt maar zorgen wel super goed voor Akkie en willen dan ook niets liever dan dat Akkie beter wordt.